blogg

5 tips för effektivare fastighetsdrift

Drift och underhåll av både offentliga och privata byggnader kan bli mycket dyrt om man inte tänker sig för. Hur kan du minska det arbete som krävs och hålla energikostnaderna på en minimal nivå?

1. Knyt alla funktioner till de boende

Om en byggnad är tillräckligt stor kommer det att finnas många tillfällen då bara en del av den används. Även om många nya byggnader har sätt att automatiskt minska ventilation, belysning eller uppvärmning när de står tomma, är ett viktigt nästa steg att knyta dessa funktioner direkt till användaren. Ett smart sätt att göra detta skulle vara att registrera vilken del av byggnaden som en kontorsarbetare kommer att behöva, och sedan koppla upp de nödvändiga funktionerna online när han eller hon stämplar in.

På så sätt kan du också hålla koll på hur mycket varje del av byggnaden används, och i sin tur justera saker som städschemat. Du kanske inte behöver städa hela området lika ofta om vissa delar används mer frekvent.

2. Samla din larmövervakning på ett ställe

Din byggnad är förmodligen redan utrustad med en rad olika larm. Inbrottslarm, brandlarm, hisslarm och alla typer av tekniska larm blir snabbt en stor summa. Om alla dessa övervakas separat innebär det fler arbetstimmar i utbyte mot en sämre överblick. Även om detta kan innebära externa larmcentraler bör operatören fortfarande kunna hålla reda på dem alla och veta att de är igång. Det är naturligtvis att föredra om detta kan göras med en enkel blick.

3. Uppgradera gamla system istället för att byta ut dem

Tillgångsoptimering är en utmärkt lösning för gamla byggnader som fortfarande inte har några smarta funktioner för att spara energi. Att vilja uppgradera ventilation, belysning och värme behöver inte nödvändigtvis innebära att man river väggar och golv och ersätter allt med dyr ny utrustning. Ofta kan man komma undan med att installera enkla sensorer och andra små enheter för att få den gamla utrustningen att börja agera ”smart” och skicka data till molnet, där energihanteringssystem kan justera dem automatiskt i gengäld.

4. Se till att din kommunikation är säker

Även om det öppnar upp för nya möjligheter att lägga upp verksamheten online via molnet måste du se till att det inte leder till sabotage. Det finns t.ex. skadliga program som ständigt söker efter osäkra enheter som de kan kapa och antingen förstöra eller använda för att överföra dyrbara data. Om detta skulle hända kan det innebära stora ekonomiska förluster för dig.

Lyckligtvis finns det enkla lösningar för att dölja din trafik genom privata tunnlar, så att du kan vara trygg med att din byggnadskommunikation inte manipuleras.

5. Samla din verksamhet i en app

Att använda byggnadens ICS-system för att justera dina inställningar kan vara besvärligt och inte alltid möjligt. Om du kontrollerar flera byggnader samtidigt, eller helt enkelt inte kan vara på plats hela tiden, kan du spara både tid och resekostnader genom att flytta allt till en app. På så sätt kan du se om byggnaden fortfarande är tom under arbetstid, justera eventuella suboptimala inställningar i enlighet med detta och bli varnad så snart något ovanligt händer – som höga temperaturer i ett serverrum eller larm som avaktiveras.

Detta kräver naturligtvis en nästan 100-procentig drifttid, vilket innebär att du bör förlita dig på en pålitlig mobiloperatör, eller till och med en roaminglösning som låter dig välja mellan flera. På så sätt har du alltid den starkaste möjliga signalen.

Vitbok: Så stärker du IoT-säkerheten

Vilka hot är förknippade med att ansluta enheter till Internet? Och vilka sårbarheter finns det inom de olika kommunikationsteknikerna? Läs mer om detta och hur du kan stärka din IoT-säkerhet i detta white paper.

Ladda ner nu!